Wat is UC

Unified? Eerst is het goed om te weten waar we nu staan met telefonie. Eigenlijk spreken we...

Cisco UC

Cisco is van origine een hardware en software bedrijf, die marktleider is in IP georiënteerde...

HIPT

Uw telefooncentrale in de cloud die meebeweegt met de dynamiek van uw bedrijf De behoefte aan...

Unified?

Eerst is het goed om te weten waar we nu staan met telefonie. Eigenlijk spreken we niet meer van telefonie of IP telefonie, maar van Unified Communication (UC). UC staat voor een geïntegreerde manier van communiceren op basis van spraak en video. Spraak niet meer op alleen een vast IP toestel, maar ook op slim gekoppelde mobiele apparaten als smartphones en tablets. Met UC delen we ook onze status (Presence), hoe we bereikbaar zijn en koppelen we slim met een Microsoft Active Directory en voicemail. Collaboration is het samenwerken. Samenwerken niet alleen op kantoor, maar ook thuis, met andere vestigingen en zelfs andere bedrijven. Chatten (Instant Messaging), video conferencing, delen van schermen en presentaties maakt samenwerken leuk, is laag drempelig en je krijgt meer voor elkaar.

Cisco en Microsoft

Wanneer we het over een communicatieoplossing hebben, zou het dan niet moeten gaan over bereikbaarheid, bediening, integratiemogelijkheden, flexibiliteit, en de T.C.O (Total Cost of Ownership) na 6 jaar? Uiteindelijk wil je als ondernemer toch een oplossing die je medewerkers de mogelijkheid biedt om efficiënt en eenvoudig te communiceren met klanten, leveranciers en andere medewerkers.

Via deze weg worden twee communicatie oplossingen beschreven; Cisco UC en Microsoft UC. Beide hebben ieder hun eigen visie en oplossing om om te gaan met Unified Commnication en Collaboration. Iedere leverancier wordt op zijn eigen wijze beschreven aan de hand van het gebruikte licentie model en de belangrijkste telefonie, UC en collaboration functies.

Het heeft niet als doel om een oordeel te vellen over hoe de functies zijn geïmplementeerd. Ook niet om direct als advies document te dienen om links of rechts om te gaan. Doel is om helder te krijgen hoe de oplossingen zijn opgebouwd. Alleen aan de hand daarvan en met die kennis zal per organisatie onderzocht moeten worden welk model het beste aansluit met de eigen interne cultuur, de bedrijfsprocessen en omgang met de eigen medewerkers maar ook met externe klanten.

Beide oplossingen claimen "open" te zijn. Open standaarden en API's betekent niet dat hier direct alle voordeel mee te behalen is. Niemand zit te wachten op allerlei derde partij aanvullingen die de bestaande functionaliteiten moeten aanvullen dan wel verrijken. Wel goed om weten dat door deze openheid beide oplossingen aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Het zou zomaar kunnen dat Cisco UC gebruikt wordt telefonie en contact center functies en Microsoft UC voor de collaboration en presence.

Microsoft Lync kent een decentraal beheer model. Iedere medewerker is zelf verantwoordelijk voor de eigen bereikbaarheid. Dit in tegenstelling tot het Cisco model welke een centraal beheer model kent. Individuele bereikbaarheid wordt centraal beheerd, echter Cisco biedt ook de mogelijkheid dat individuele gebruikers zelf kunnen aangeven hoe ze bereikbaar willen zijn.