Cisco is van origine een hardware en software bedrijf, die marktleider is in IP georiënteerde communicatie. Dit heeft er voor gezorgd dat de IP telefonie en IP gebaseerde collaboratie oplossingen naadloos aansluiten op (complexe) enterprise netwerk infrastructuren. Deze netwerk infrastructuren zijn gebaseerd op een grote diversiteit aan netwerk technologieën, zoals WLAN, LAN, WAN en satelliet. Functionaliteiten zoals bandbreedte beheer, monitoring en Quality of Service (QoS) zitten standaard in iedere Cisco oplossing.

Cisco heeft door de koop van Selsius in de jaren ‘90 als één van de eersten een software gebaseerde IP telefonie centrale in de markt gezet, die zich toen al "Enterprise class" mocht noemen. De Selsius oplossing werd eerst de Cisco Callmanager en later de Cisco Unified Communication Manager (CUCM). De enige standaard die in de kinderschoenen stond was H323, waardoor Cisco genoodzaakt was eigen protocollen te handhaven, zoals SCCP. Initieel waren platformen van traditionele telefoniebedrijven zoals Siemens en Nortel voor basis telefonie functionaliteiten nog superieur, echter Cisco heeft in de jaren alle belangrijke telefonie functies geïmplementeerd, verrijkt en aangevuld. Quality of Service, Call Admission Control, transcoding en RSVP ondersteuning laten zien dat Cisco voor spraak en video alle mogelijke technieken aan boord heeft om goed te kunnen opereren in complexe en grote (en ook kleine netwerk infrastructuren.

Features

4.X-7.x

8.0.x

8.5/8.6

9.1 (2)

10.0

Virtualization

X

ü

ü

ü

ü

BYOD (Jabber on Win/MAC/IOS for voice/video)

X

X

ü

ü

ü

Video (Unified Voice/Video call Control)

X

X

ü

ü

ü

Mobility (SNR for Voice and Video)

X

X

X

ü

ü

B2B (SIP URI-Dialing & Expressway)

X

X

X

ü

ü

Central License Management (ELM/PLM)

X

X

X

ü

ü

Bandwidth Management (Locations Based CAC)

X

X

X

ü

ü

Collaboration Edge

X

X

X

ü

ü

Network-based Recording

X

X

X

X

ü

Video enabled Contact Center

X

X

X

X

ü

Prime Collaboration

X

X

X

X

ü

Self Provisioning and Self Care

X

X

X

X

ü

Figuur 2 Overzicht functie verrijking

De standaard telefonie functies zijn uitgebreid en verrijkt met voicemail, contact center, instant messaging en presence, video en scherm delen en bedienpost consoles. Alle communicatie mogelijkheden kunnen bij één leverancier gehaald worden. Het Cisco communicatie model is van oorsprong centraal. Alle functionaliteiten zijn centraal via een web GUI te configureren, te beheren en te monitoren. Door gebruik te maken van web interfaces is het mogelijk dat gebruikers zelf de eigen bereikbaarheid kunnen bepalen. Door gebruikers ook uit te rusten met de Cisco Jabber client met de daarbij behorende koppeling met Office is ook deze integratie geborgd.

Cisco steekt veel tijd en energie om een open platform te zijn en blijven. Open door open standaarden gebruiken en open door alle functionaliteiten toegankelijk te maken met API (Applicatie Program Interface). Deze openheid maakt het mogelijk om met behulp van protocollen als SIP, XMPP, AXL/SOAP te koppelen met andere leveranciers. Zo borgt Cisco dat uw investering ook voor een lange tijd geborgd is.

Collaboration

De Cisco Jabber client voorziet in een breed pallet aan collaboration of samenwerk methodes. In audio en video conferencing, beschikbaarheid status en chat functies wordt voorzien. Samen met Cisco Expressway worden deze technieken ook open gesteld voor medewerkers buiten de organisatie of zelfs andere externe medewerkers of organisaties.

Cisco Jabber biedt medewerkers een eenvoudige methode om contact te leggen met collega's, te zien of en via welk apparaat deze collega's bereikbaar zijn en om samen te werken. Jabber is een Unified Communications-toepassing die Presence, Instant Messaging (IM), communicatie via spraak en video en desktop sharing bij elkaar brengt. Onafhankelijk van het device, de toepassing of de applicatie. Cisco Jabber biedt afhankelijk van het toepaste device de volgende functionaliteiten:

  • Voice Telephony (spraak)[1]
  • Video Telephony1;
  • Presence (beschikbaarheid);
  • Instant Messaging (chat);
  • Voice Messaging (voicemail)1;
  • Desktop Sharing (delen van applicatie of desktop)1;
  • Conferencing (conferentie mogelijkheden)1.

Cisco Jabber wordt ook ondersteund op een Server Based Computing (Citrix/VDI) omgeving, echter op dit moment worden alleen de volgende functionaliteiten ondersteund:

  • Instant messaging (chat);
  • Presence;
  • Phone Control;

Spraak, video en het delen van het werkblad (desktop sharing) worden officieel nog niet ondersteund. Instant messaging en presence zullen functioneel gelijk zijn aan een inrichting op een vaste PC.

Het grootste verschil zit hem in het gebruik van telefonie. Deze functionaliteit wordt in combinatie met een vast IP toestel van Cisco geboden. Cisco Jabber stuurt dit toestel aan bij het opzetten van een telefoon gesprek.

Aanvullend hierop bied Cisco Webex biedt een geavanceerde cloud gebaseerde video conferencing en collaboration platform aan waarmee intern maar ook met externe klanten en medewerkers kan worden samengewerkt, wereldwijd.

Unity Connection

Unity Connection biedt een krachtig en schaalbaar voicemail platform welke niet alleen spraak maar ook video berichten kan opslaan.

Integratie met Microsoft Exchange en Office 365 is mogelijk aangevuld met een krachtige spraak gestuurd menu om berichten af te luisteren en agenda's in te zien. Ideaal voor personen die veel onderweg zijn.

Licentie model

UWL of UCL

In de loop van de jaren heeft Cisco haar licentie model voor de Callmanager en later de Unified Communication Manager aangepast. Goed om te weten is waar begonnen is

Licenties bij een toestel. CUCM 3.x en 4.x kende een toestel gebaseerd licentie model. Wanneer een Cisco IP Toestel werd gekocht moet apart bij dit toestel ook een licentie gekocht worden. Op de Callmanager was het niet nodig om licenties te laden. De voicemail of contact center server had zijn eigen licentie model. Licentie model was redelijk overzichtelijk maar lastig te controleren voor Cisco.

 

 
 

Device License Units of DLU. Vanaf CUCM 5.x werden de DLU's geïntroduceerd. Afhankelijk van het type toestel en functies toegekend aan dat toestel koste dit één of meer DLU's. Een pool van DLU's worden geladen op de CUCM en ook bekrachtigd. Door dat de DLU's ook gebruikt konden worden voor voicemail en presence functies, was het overzicht niet altijd even helder en in sommige gevallen ook te duur.

Als tussen fase wordt op een gegeven moment de User Workspace Licentie model (CUWL) geïntroduceerd. In de praktijk werden de UWL licenties nog steeds vertaald naar DLU's en konden ook zo gebruikt worden. Duidelijk wordt dat Cisco naar een gebruikers gebonden licentie model gaat, waar op gebruikers niveau gekeken wordt welke functies er nodig zijn.

UCL wordt door Cisco gepositioneerd als een "menu" gebaseerde licentie model welke het mogelijk maakt flexibel te kiezen tussen de mogelijke opties. Voor iedere gebruiker wordt dan een eigen "menu" aan opties ingezet als softphone en applicatie gebruik. UCL bevat alle eindgebruiker en server software en licenties voor ieder gebruikte optie.

UWL gaat weer een stukje verder in het brengen van een kosten effectieve bundel van een collaboration applicaties. Met één licentie voor een gebruiker, mag de gebruiker direct alle mogelijke collaboration applicaties gebruiken. Binnen een UWL licentie zit dan ook direct een support en software onderhoud licentie voor een vast bedrag.

 

UCL

Het User Connect Licensing model biedt meer een ala card licentie model. Per type functionaliteit wordt een licentie gekocht, waardoor je laag kan instappen. Let wel op dat ondanks dat functionaliteit gestapeld kan worden met UCL en dus heel flexibel om gegaan kan worden met functionaliteiten het in sommige gevallen duurder uitvalt dan direct op een UWL licentie over te stappen. Dit komt voornamelijk tot uiting indien een gebruiker meer dan twee devices gebruikt.

UCL licenties zijn gebruiker gebonden licenties. Om hier volledig voordeel uit te halen is het nodig om gebruikers te koppelen aan een of meerdere devices. Een enhanced plus licentie biedt de mogelijkheid voor een enkele gebruiker om twee devices te gebruiken. Dit gaat echter alleen op indien de devices ook gekoppeld zijn aan de gebruiker. Wanneer dit niet gebeurd ( bijvoorbeeld in een omgeving waar iedereen gebruik maakt van Extension Mobility/Free seating ) is voor ieder device of fysiek toestel een  basic of enhanced licentie nodig.

UCL bestaat uit een aantal varianten

  • Essential
  • Basic
  • Enhanced
  • Enhanced Plus

De essential licentie wordt ingezet voor analoge toestellen, faxen, de Cisco Unified SIP Phone 3905 en de Cisco Unified IP Phone 6901. Basis telefonie functionaliteit voor maximaal één gebruiker aangevuld met Jabber IM en Jabber Presence (Jabber IM&P). Met Jabber functionaliteit kan de bereikbaarheid gedeeld worden met collega's en onderling worden gechat. Bellen en video conferencing kan niet met deze licentie. Hier voor is minimaal een enhanced of workspace licentie nodig.

De Basic licentie krijgt alle functionaliteiten van de essential aangevuld met ondersteuning voor Cisco Unified IP Phone 6911 en de Cisco 6921 endpoints. Vanaf de basic licentie is het ook mogelijk om mobility (single number reach) aan te zetten voor een gebruiker.

De enhanced licentie biedt toegang tot alle Cisco toestellen aangevuld met de Jabber UC desktop client voor Windows en Mac en voor een smartphone en tablet. Toestellen met video bellen wordt nu ook mogelijk, even als bellen, video bellen, conferencing en desktop delen met de Jabber UC desktop client. De enhanced licentie biedt echter wel de mogelijkheid om maar één device te koppelen aan een gebruiker. Gecombineerd gebruik van een vast toestel en een softphone (bijvoorbeeld Jabber desktop) is niet mogelijk.

Naast volledig gebruik maken van de Jabber client en de daarin aangeboden telefonie en communicatie opties is het ook mogelijk met de jabber client mobiel in te zetten buiten het netwerk van de organisatie. Met behulp van Cisco Expressway technologie is het mogelijk client veilig en transparant te koppelen met de interne infrastructuur. Expressway gebruik wordt standaard aangeboden vanaf de enhanced licentie.

De enhanced plus licentie biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van twee aparte devices. Een device kan een vast toestel zijn, maar ook een softphone of Jabber desktop client.

UWL

UWL of User Workspace Licentie heeft als doel de inkoop van licenties nog makkelijker te maken. Met een UWL standard of UWL professional licentie heeft een gebruiker concessie loos een breed palet aan communicatie en collaboratie / samenwerk mogelijkheden tot de beschikking.

Qua functionaliteit is UWL de overtreffende trap van het UCL model en kent twee types

  • Standard
  • Professional

UWL standaard borduurt voort op de UCL Enhanced licentie model in die zin dat een gebruiker een onbeperkt aantal devices mag gebruiken aangevuld met voice mail.

UWL professional biedt naast de functionaliteiten in UWL standard ook

  • WebEx conferencing. Voor één jaar toegang tot zowel WebEx meeting center en WebEx Meeting server.
  • Personal Multiparty. Video conferencing met maximaal 4 deelnemers.

Unity Connection

De licentie voor Cisco Unity Connection is gebaseerd op het aantal gebruikers en op het aantal gelijktijdige gesprekken met de Unity Connection omgeving.

ExpressWay

Alle op het Cisco UC geconfigureerde gebruikers met een UCL enhanced of CUWL kunnen gebruik maken van de Cisco ExpressWay oplossing. Hierdoor kunnen ze gemakkelijk zonder VPN of andere handelingen met een Jabber client overal inloggen op de Cisco UC omgeving.

Ook is het mogelijk om business 2 business te koppelingen te maken op basis van SIP en XMPP.

Wanneer gasten/klanten ook uitgenodigd moeten kunnen worden binnen een Jabber sessie zijn er aparte licenties nodig om dit mogelijk te maken.

Support en software onderhoud

Bij iedere licentie is het verplicht om software onderhoud te kopen. Software onderhoud bestaat uit twee delen:

  • Cisco Upgrade Abonnement (UCSS);
  • Cisco technische ondersteuning (ESW).

Dit model biedt de mogelijkheid gedurende de looptijd van het abonnement altijd de laatste software ontwikkelingen te volgen. Bovendien heeft Breevast hiermee recht op ondersteuning vanuit Cisco. Deze ondersteuning wordt geboden via 3Corners UnifiedNOC.

Microsoft Office integratie

Cisco Jabber sluit naadloos aan op de Microsoft Office omgeving. Bereikbaarheid status wordt in office applicaties weergegeven, evenals het "volgen" van de agenda.

Beheer en Self Service

Cisco Unified Communication Manager kent in de basis een centraal beheer platform. Alle communicatie functies, zowel op systeem, groep als individueel niveau worden centraal geconfigureerd.

Ook is het mogelijk dat gebruikers via een IP toestel, de Jabber client en een self service web interface overal de eigen bereikbaarheid kunnen bepalen.

 

[1] Alleen in samenwerking met Jabber UC Desktop en UCL Enhanced of CUWL